by
on
under
Permalink

Blogspot

Det kanske bästa sättet att få uppmärksamhet på nätet är att skapa en blogg och hoppas att många läser den. För att få många läsare är det naturligtvis viktigt att din blogg har ett intressant innehåll.

Bloggen

BlogDu kan antingen välja att vara högst personlig eller exempelvis skriva om något intresse som du brinner starkt för. Och du bör fråga dig om din blogg ska vara informativ eller känsloladdad. Det är självfallet inte uteslutet att en blogg innehåller båda delarna.

Många väljer också att provocera, vilket brukar innebära att många läser bloggen. Du kanske är provokativ i din natur eller så gillar du att spela ett spel. Hur som helst så finns det alltså många olika varianter av bloggklimat och du väljer helt å hållet din egen stil.

En del väljer att inte gå ut med sin egen person utan skriver hellre under pseudonym. Det är lätt att komma igång att blogga och man behöver inte nödvändigtvis ha en egen webbplats. Det finns många gratisalternativ. Det vanligaste alternativet är att man skaffar sig utrymme på en redan etablerad bloggportal. Dessa tjänster brukar vara smidiga och du kan enkelt hålla koll på exempelvis statistik.

Förutom personliga bloggar så drivs även företagsbloggar. En företagsblogg är ett utmärkt redskap för att presentera nyheter. Det är många företag som insett fördelen med att ha en blogg knuten till sin hemsida vilket ger ett mervärde för besökaren. Här kan man få tips och även lära känna företaget och deras anställda på ett ”hemtrevligare” sätt. Kika på denna blogg knuten till företaget Bidlays hemsida. Bloggen är uppbyggd i blogspot som är ett mycket bra verktyg där det är enkelt att blogga och ladda upp bilder. En blogspot-blogg startar du upp på Blogger.com.

Genom en blogg kan olika typer av marknasföring ske. Därifrån kan det förmedlas alltifrån erbjudanden på specifika produkter till mer större nyheter om organisationen. En blogg kan bli en mycket effektiv kanal utåt om den har många följare. Och om en blogg har många läsare finns det goda chanser att det blir fler eftersom många gärna sprider länkar med anknytning till bloggen. Spridning av länkar till din blogg kan lätt få snöbollseffekten.

Bloggen och andra sociala medier

Som företag kan det som sagt vara en stor fördel att ha en blogg knuten till sin hemsida eller på sin sida, eftersom det ger en möjlighet till enkel kommunikation med sina kunder och eller läsare. Bloggen är därför en plattform av de som ingår i sociala media. Dock så har den begränsningar som gör att ibland är det andra kanaler som är mer passande.

Exempelvis så är det svårt att svara på alla frågor som konsumenter har i en bloggpost. I dessa fall så passar det bättre att använda sig av exempelvis Facebook eller Twitter. Fördelen med detta är att kunden får en direktkommunikation med dig som företag och dessutom så är det ett väldigt snabbt och enkelt sätt att sköta exempelvis enklare supportfrågor. Alternativet kan ju exempelvis vara telefonköer eller mängder av mejl att svara på. En hel del mejl och samtal kommer du säkerligen att få ändå, men belastningen kan utan tvivel minskas tack vare denna snabba kommunikation.